آرشیو خرداد ماه 1401

تراکینگ چیست

پچ کورد

۳ بازديد
پچ کورد
 
پچ کورد یکی دیگ از تجهیزات مخابراتی است که برای اتصال اجزای و تجهیزات مختلف شبکه مانند پچ پنل، سوئیچ شبکه، کامپیوتر و … به همدیگر به کار می رود.
 
پچ کورد ها علاوه بر استفاده در شبکه برای اتصال تجهیزات برای انتقال صدا و تصویر نیز به کار گرفته می شوند.
 
مزایای زیادی که استفاده از این تجهیزات برای ارتباطات و شبکه ای شدن سازمان در پی دارد باعث می شود تا استفاده از آن ها گسترده تر شود.
 
پچ کورد های شبکه در واقع یک کابل در انواع مختلف مسی و فیبر نوری هستند که اندازه ی آن ها می تواند از نیم متر تا ۲۰ متر متفاوت باشد.
 
هر کدام از این اندازه و مشخصات برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
 
در دو سر این تجهیزات شبکه از یک سوکت استاندارد RJ-45 استفاده شده است.
 
 

مزایای پچ کورد

۴ بازديد
مزایای پچ کورد
 
شاید بسیاری از افراد در نگاه اول گمان کنند که استفاده از این تجهیزات نمی تواند برای شبکه ضروری بوده و در واقع می توان با استفاده از کابل های مختلف و سوکت زدن سر این کابل ها، به راحتی کاربرد پچ کورد را از بین برد.
 
دیدگاه این افراد البته فقط برای سازمان ها و شرکت های کوچک می تواند درست باشد و برای ارتباطات و شبکه های گسترده، استفاده از پچ کورد می تواند مزایای بسیاری زیادی به همراه داشته باشد.
 
از مهم ترین مزایای پچ کورد می توان به صرفه جویی در زمان اشاره نمود.
 
استفاده از کابل و سوکت زدن سر آن می توان برای شبکه های کوچک جوابگو باشد اما برای شبکه های بزرگ این کار فقط باعث اتلاف وقت می شود.
 
به همین دلیل می توان از پچ کورد ها که کابل های کاملاً آماده ای هستند استفاده نمود.
 
علاوه بر این سوکت زدن کابل ها نیاز به ابزار و نیروی انسانی دارد که استفاده از پچ کورد ها می تواند این نیاز ها را برای شبکه های از بین برده و در واقع باعث کاهش هزینه های سازمان شود.
 
کاهش خطا های انسانی هنگام سوکت زدن از دیگر مزایای پچ کورد ها می باشد که ممکن است در هنگام اتصال سیم ها به سوکت به دلایل مختلف رخ دهد.
 
امروزه محیط سازمان ها و شرکت ها در واقع بیان کننده ی نوع خدمات آن ها و اهمیت به مشتری می باشد، با توجه به اینکه تجهیزاتی مانند پچ کورد ها در کارخانه و توسط ماشین آلات مخصوص سوکت زده می شوند، می توانند در هنگام استفاده زیبایی بهتری به محیط ببخشند.
 
تنوع رنگی بالا از دیگر مزایایی است که استفاده از این تجهیزات می تواند برای شبکه به دنبال داشته باشد.
 
این تنوع رنگی بالا باعث می شود تا از هر کابل برای یک اتصال خاص استفاده نمود و از این طریق اتصالات و همچنین عیب یابی در زمان های خراب شدن شبکه را ساده تر و سریع تر نمود.
 
طول کوتاه تر این تجهیزات و استفاده از آن ها باعث می شود تا اتلاف کمتری در کابل ها صورت گرفته و البته درصد تاثیرگذاری نویز بر روی داده های ارسالی نیز کاهش پیدا کند.
 
 

انواع پچ کورد در شبکه

۲ بازديد
انواع پچ کوردها
 
این تجهیزات را معمولاً با توجه به ویژگی ها و نوع ارتباط شبکه ای محیط به دو نوع مسی و فیبر نوری تقسیم می کنند.
 
پچ کورد مسی یک کابل انعطاف پذیر است که مانند کابل های شبکه روی دو سر آن سوکت RJ-45 قرار گرفته است.
 
با توجه به اینکه این تجهیزات مانند کابل های شبکه هستند از نظر پهنای باند و نرخ انتقال داده ها به cat1 تا cat8 تقسیم می شوند.
 
هر کدام از پچ کورد های قرار گرفته شده در این دسته ها دارای خصوصیت های مختلفی هستند و در محیط و کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
 
به طور مثال پچ کوردهای cat5 صد مگابایت سرعت داشته و با ۱۰۰ مگا هرتز پهنای باند در اترنت سریع به کار برده می شوند.
 
یکی از دسته بندی های دیگری که برای پچ کورد ها در نظر گرفته می شود با توجه به میزان مقاومت این تجهیزات در برابر نویز و نوع شیلد در شبکه می باشد.
 
 

پچ کورد فیبر نوری و انواع آن

۲ بازديد
پچ کورد فیبر نوری و انواع آن
 
در شبکه ی فیبر نوری از پچ کورد فیبر نوری استفاده می کنند که در انواع مختلفی وجود دارد.
 
دو سر این تجهیزات در شبکه های فیبر نوری به کانکتور فیبر نوری وصل می شود.
 
تفاوت کانکتور ها باعث شده است تا شاهد انواع پچ کورد فیبر نوری باشیم که در ادامه به بررسی خصوصیات مختلف برخی از آن ها می پردازیم.
 
کانکتور LC
 
این نوع از تجهیزات کابل نوری به دلیل استفاده شدن از کانکتور LC  در این دسته بندی قرار گرفته است.
 
از ویژگی های مختلف کانکتور LC می توان به سبک ساختار فشار و چفت شدن، بدنه ی پلاستیکی، اندازه ی ۱.۲۵میلیمتری و جنس سرامیکی اشاره نمود.
 
به توجه به فرم کوچک و البته ابعاد کمی که در فضای محیط توسط کانکتور LC اشغال می شود، می توان این نوع از تجهیزات فیبر نوری را یکی از محبوب ترین پچ کورد ها دانست.
 
کانکتور SC
 
استفاده از کانکتور SC در پچ کورد ها با خصوصیات خاصی که دارد می تواند مزایای به همراه داشته باشد.
 
ویژگی هایی مانند دارای قفل، کم هزینه بودن، سادگی ساختار، دوام بالا، فرول سرامیکی برای اتصال دقیق، نوع فشار و کشش، مناسب برای ۱۰۰ چرخه ی اتصال و … باعث شده تا استفاده از این تجهیزات در شبکه بسیار پر کاربرد باشد.
 
 
 
این نوع از پچ کوردها دارای کانکتور ST می باشند.
 
از ویژگی های این محصول می توان به قطر فرول ۲.۵ میلی متری، فرول طولانی برای نگه داشتن فنر، نوک صاف و مستقیم، ۵۰۰ بار ورود و خروج برای مدیریت توان در شبکه و … اشاره نمود.
 
این نوع پچ کورد ها از نمونه های قدیمی هستند اما هنوز هم در شبکه های محلی می توان از آن ها استفاده نمود.
 
از دیگر انواع کانکتور که در دسته بندی پچ کورد های فیبر نوری تاثیر گذار است می توان به کانکتور FC، MTRJ ، E2000 و … اشاره نمود که هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند.
 
 

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

۲ بازديد
تفاوت پچ کورد و کابل شبکه
 
هر کاربر شبکه می‌تواند انتهای طول دلخواهی از یک کابل شبکه را سوکت بزند و از آن برای اتصال تجهیزات شبکه استفاده کند، پس چه نیازی به استفاده از پچ کوردها داریم و تفاوت پچ کوردها با کابل شبکه چیست؟
 
در پاسخ به این سؤال می‌توان موارد زیر را بیان کرد:
 
کم شدن احتمال خطا: در هنگام سوکت زدن ممکن است سیم ها به صورت اشتباه پانچ شده و انتقال داده با اشکال مواجه شود. پچ کوردها توسط کارخانه های سازنده تولید و تست شده‌اند و استفاده از آن‌ها کیفیت اتصالات را بالا می‌برد.استفاده از پچ کوردها باعث صرفه جویی زیادی در زمان کابل کشی می‌شوند زیرا سوکت زدن کابل شبکه – به خصوص وقتی شبکه بزرگ باشد – به زمان زیادی نیاز دارد. سوکت زدن کابل شبکه نیاز به نیروی انسانی، ابزار و زمان دارد و در صورت استفاده از پچ کورد در دراز مدت هزینه ها کاهش پیدا می‌کنند.پچ کوردها معمولاً در طول های کوتاه استفاده می‌شوند بنابراین اتلاف کمتری دارند و احتمال تأثیر گذاشتن نویز بر روی داده های ارسالی کاهش پیدا می‌کند.پچ کوردها توسط کارخانه های سازنده و به وسیله دستگاه سوکت زده شده‌اند و احتمالاً نسبت به کابل هایی که به صورت دستی سوکت زده شده‌اند زیبا و شکیل تر هستند.پچ کوردها تنوع رنگی زیادی دارند و در کابل کشی ساختار یافته می‌توان از هر رنگ برای ایجاد یک اتصال خاص استفاده کرد.

انواع پچ کورد

۲ بازديد
انواع Patch Cord
 
از آنجا که پچ کورد از یک طول مشخص از کابل شبکه است، انواع تقسیم بندی های کابل شبکه را برای پچ کوردها نیز می‌توان به کار برد.
 
همانند کابل های شبکه، پچ کوردها به طور استاندارد از لحاظ پهنای باند و نرخ انتقال داده ها به دسته های Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند.
 
در جدول زیر اطلاعات مربوط به هر کدام از این دسته ها را مشاهده می‌کنید.
 
دقت کنید که پچ کوردهای Cat1 تا Cat4 دیگر در شبکه های کامپیوتری کاربردی ندارند و منسوخ شده‌اند، به طور کلی پچ کوردهای Cat5e، Cat6 و Cat6a بیشترین کاربرد را دارند.
 
دسته بندیحداکثر سرعت انتقالکاربردحداکثر پهنای باندساختار کابلCAT 11 مگابیت در ثانیهتلفن های داخلی (سیم تلفن)1 مگاهرتزUTPCAT 24 مگابیت در ثانیهتلفن (استفاده بسیار کم)4 مگاهرتزUTPCAT 316 مگابیت در ثانیهاترنت 10BaseT16 مگاهرتزUTPCAT 420 مگابیت در ثانیهToken Ring (استفاده بسیار کم)20 مگاهرتزUTPCAT 5100 مگابیت در ثانیهاترنت سریع (Fast Ethernet)100 مگاهرتزUTPCAT 5e1000 مگابیت در ثانیهاترنت گیگابیتی100 مگاهرتزUTPCAT 610000 مگابیت در ثانیهاترنت 10 گیگابیتی250 مگاهرتزUTP یا STPCAT 6a10000 مگابیت بر ثانیهاترنت 10 گیگابیتی500 مگاهرتزSTPCAT 710000 مگابیت بر ثانیهاترنت 10 گیگابیتی600 مگاهرتزSTP

انواع پچ کورد از نظر مقاومت

۲ بازديد
از نطر مقاومت در برابر نویز و نوع شیلد نیز پچ کوردها به دسته های زیر تقسیم بندی می‌شوند:پچ کوردهای U/UTP یا UTP: پچ کوردهایی که در آن ها از هیچ گونه شیلد یا فویلی استفاده نشده است. سوکت های این نوع پچ کورد بدون شیلد هستند.پچ کوردهای S/UTP: پچ کوردهایی که یک شیلد Braid Screen یا بافته‌شده کلی دور همه زوج ها پیچیده شده است ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.پچ کوردهای FTP یا F/UTP: در این نوع پچ کورد به دور همه زوج ها یک فویل کلی پیچیده شده ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.پچ کوردهای S/FTP: پچ کوردهایی که یک شیلد Braid Screen کلی دور همه زوج ها پیچیده شده و یک فویل دور هر یک از زوج ها را پوشانده است. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.پچ کوردهای SFTP یا SF/UTP: پچ کوردهایی که دور چهار زوج آن هم شیلد Braid Screen و هم فویل وجود دارد ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.پچ کوردهای U/FTP: پچ کوردهایی که دور هر زوج تابیده شده آن یک فویل قرار دارد اما هیچ فویل یا شیلدی کلی تمام زوج ها را نپوشانده است. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.پچ کوردهای F/FTP یا FFTP: پچ کوردهایی که دور هر زوج تابیده‌شده آن و همچنین دور تمام زوج ها فویل پیچیده شده است. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

نداشتن پچ پنل و اتفاقات آن

۲ بازديد
اگر پچ پنل نداشته باشید، این اتفاقات می افته:– وقتی میخواید کلاینت خاصی رو به دلیل خاصی مستقیما به یکی از Device های اتاق سرور وصل کنید باید یک کابل مجزا براش بکشید یا اینکه با Tester سر کابلشو پیدا کنید.
 
 
 
– اگر بخواید فیزیکی کابل یکی از کلاینت ها رو از سوئیچ بکشید. یا ترتیب اتصال سرور ها و سوئیچ ها رو عوض کنید هم به مشکل می خورید.– اگر بخواید سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگه ای متصل کنید، باید برید پست رک سرور که احتمالا پر گرد و خاکه و لباساتون حسابی مورد عنایت قرار می گیره.استفاده از پچ پنل یعنی:
 
تمام شبکه شما در اتاق سرور، و در برابر چشمانتونه و نیازی به بیرون رفتن و حتی جابجا شدن در اتاق رو ندارید و این یعنی خیلی خوب!
 
علاوه بر این عدم استفاده از اون و قتی تعداد گره های شبکه افزایش پیدا می کنه یعنی حماقت محض.
 
به محض پیش اومدن اولین مشکل و جابجا شدن تصادفی کابلها یک روز مفید کاری رو بخاطرش باید هدر بدین!
 
در اغلب شبکه ها استفاده از اون بیشتر برای جلوگیری از بار هزینه ای ناگهانیه تا استفاده مداوم و مستمر.
 
حال باید ببینیم فلسفه و ماهیت وجودی Patch Panel چیست ؟
 
بسیاری از پریزهای دیواری به منظور استفاده در آینده نصب و کابل کشی شده اند و سر دیگر کابل این پریزها در کمد سیم به جایی (مثل هاب یا سوئیچ ) وصل نیست .
 
مابقی این پریزها از یک سمت یک سمت به یک ایستگاه فعال وصلند و در سمت دیگر باید به پورت خاصی از یک سوئیچ یا هاب متصل گردند .
 
طبعا نمی توان انتظار داشت که کابلهای ایستگاههای فعال بطور مستقیم به سوئیچ یا هاب متصل و کابل پریزهای غیر فعال به امان خدا رها شوند !
 
در سیستم کابل کشی ساختار یافته سر دوم کابل متصل به پریزهای دیواری ( خواه فعال و خواه غیرفعال ) ، در یک روال منظم و برچسب دار به تابلویی به نام Patch Panel وصل می شوند .
 
اتصال بین پریزهای فعال و پورت مورد نظر از هاب یا سوئیچ توسط یک کابل رابط صورت میگیرد .
 
بدیهی است که به ازای تک تک پریزهای دیواری ، یک پورت متناظر بر روی تابلوی Patch panel وجود خواهد داشت .
 
به اصطلاح تکنیسینها تمام کابلها ترمینه Terminate شده اند.
 
برای آنکه به راحتی بتوان سر دوم کابل متصل به هر پریزی را بر روی این تابلو پیدا کرد در بالای هر پورت فضایی برای درج برچسب و کدهای راهنما در نظر گرفته شده است.
 
 

پچ پنل poe چیست؟

۳ بازديد
پچ پنل POE چیست و چه کاربردی دارد؟
 
استفاده از پچ پنل‌های POE برای تلفن‌های IP، دوربین‌ مداربسته امنیتی، انتقال صوت بر بستر اینترنت و سیستم‌های هشداردهنده کاربرد دارد و با این فناوری، دیگر نیازی نیست تا برای تامین برق DV (مستقیم) تجهیزات و دستگاه‌ها از آداپتور و منبع تغذیه جداگانه نبوده و توسط دو زوج از چهار زوج کابل شبکه (پین‌های 2-1 و 6-3) به راحتی می‌توان برق مستقیم مورد نیاز دستگاه‌ها را در اختیارشان قرار داد.
 
بدین صورت انتقال داده‌ها (رفت و برگشت) و همچنین انتقال برق از طریق کابل‌های شبکه به راحتی امکان‌پذیر می شود.
 
در سال های اخیر تئوری انتقال برق روی کابل‌های شبکه باعث متحول شدن صنعت تجهیزات شبکه شد.
 
در این فناوری که از آن به POE  یاد می‌شود، بدون نیاز به کابل کشی جداگانه برق و با استفاده از دو زوج کابل شبکه می‌توان برق مورد نیاز تجهیزات شبکه را فراهم کرد.
 
این پچ پنل می تواند به طور همزمان با ارائه پورت های دیتا و POE تامین کننده ارتباط داده ای و توان مصرفی تجهیزات شبکه باشد.
 
بدین ترتیب تجهیزاتی همچون سوییچ و روتر می توانند از پورت های دیتا جهت ارتباط با شبکه استفاده کنند.
 
همزمان تجهیزاتی که به غیر از دیتا نیازمند توان مصرفی هستند همچون دوربین های نظارتی، اکسس پوینت ها و یا تلفن های آی پی می توانند با استفاده از پورت های POE و بدون نیاز به برق و یا منبع تغذیه جداگانه، به آسانی به شبکه متصل شوند.
 
مدل دیگری از همین پچ پنل ها با امکان ارائه برق و توان مصرفی روی پورت های خود می توانند به تنهایی تامین کننده برق مصرفی برای تجهیزاتی مانند انواع دوربین، تلفن آی پی، اکسس پوینت ها و سایر تجهیزاتی باشند که باید بدون کابل کشی جداگانه و یا استفاده از آداپتور به برق دسترسی داشته باشند.
 
 

انواع کابل شبکه و تفاوت آن ها

۴ بازديد
تفاوت انواع کابل شبکه و کاربرد آنها :
عمده تفاوت کابل های شبکه که تاثیر عمدهای روی قیمت کابل شبکه دارد را می توان به دسته های ذیل دسته بندی نمود : 
 
1- جنس رشته های کابل شبکه :
کابل های درجه یک از جنس مس خالص تولید می شوند که یکی از مهم ترین تفاوت های کابل درجه یک با الباقی کابل ها تقلبی می باشد . کابل های درجه دو و سه معمولا مغزی الومینیوم و یا آهن داشته و توسط مس روکش می شوند و عملا در هنگام اخذ تست ( مثلا تستهای حرفه ای فلوک) توانایی پاس کردن تمامی المان های لازم یک کابل خوب را ندارند .
 
2- جنس بدنه کابل شبکه (ژاکت کابل ) :
دو نوع کابل در این دسته بندی وجود دارند . کابل هایی با روکش pvc و کابل های با روکش LSZH . کابل های lszh که معمولا در مکان های حساس مانند دیتاسنتر ها استفاده می گردند ، در هنگام سوختن ، دود سمی تولید نکرده و باعث خفگی نمی شوند .
 
3- مقاومت کابل ها در مقابل نویز :
نویز ها و پارازیت های موجود در محل نصب کابل ها از عمده ترین دلایل بروز مشکل در شبکه ها گزارش می شوند . در بسیاری از مواقع این نویز ها دارای دلایل خارجی ( مربوط به محیط شهری) نبوده بلکه دارای سرمنشا داخلی می باشد . بدین منظور که به علت مجاور کابل های برق ( حتی کم فشار) در کنار کابل های شبکه ( حتی در داخل داکت و ترانک) ما شاهد بروز نویز روی شبکه هستیم . برای جلوگیری از این مشکل ، کابل ها به صورت شیلد دار تولید می شوند . بر این اساس انواع کابل های شیلد دار به شرح ذیل تقسیم می شوند :
 
کابل UTP مخفف Unshielded Twisted Pairs بوده و عبارت است از کابلی‌ بدون شیلد.
کابل STP مخففShielded Twisted Pairs عبارت است از کابلی‌ با شیلد.
کابل FTP مخففFoiled Twisted Pairs عبارت است ازکابلی‌ با پوشش فویلی از جنس الومینیوم.
کابل SFTP عبارت است از کابلی‌ که هم از شیلد و هم از فویل برای دور سیم‌ها استفاده شده است.
کابل SSTP مخففShielded Shielded Twisted Pairs است و از دو سری شیلد برای پیچیدن دور سیم زوج‌ها بهره می‌گیرند.