از دلایل استفاده از ترانکینگ

۵ بازديد
تقسیم بندی
یکی از دلایل اصلی استفاده از ترانکینگ منظم و یکپارچه سازی سیم کشی. با نصب پارتیشن هایی که در متریال های مختلف موجود می باشند، می توانیم مسیرهای مجزا و ایمن را در داخل صندوق عقب برای عبور سیم های برق، کابل شبکه و سایر سیستم ها ایجاد کنیم. با استفاده از پارتیشن ها از تداخل و نویز الکترومغناطیسی بین کابل ها (به خصوص کابل های برق) و تاثیر منفی سیستم ها بر یکدیگر جلوگیری می کنیم.
زاویه خارجی
زمانی که از ترانکینگ در نوع دیواری آن استفاده می شود با گوشه ها و قسمت های زاویه دار دیوار مواجه می شویم و در این حالت برای اتصال دو ترانکینگ در گوشه های 90 درجه بیرونی دیوار از زاویه خارجی استفاده می شود.
زاویه داخلی
یکی از قسمت های اصلی کامیون است و زمانی که می خواهید دو شاخه مجزای تنه را به هم وصل کنید تا مسیری بدون درز ایجاد کنید، نیاز به زاویه دارید. یک زاویه داخلی برای اتصال دو ترانکینگ در گوشه های داخلی 90 درجه دیوار استفاده می شود

ترانکینگ کف خواب

۳ بازديد
چرا از تنه استفاده کنیم؟
مزیت داکت و ترانکینگ چیست؟
مدیریت کابل
در یک سیستم سیم کشی با استفاده از لوله کشی، محدودیت هایی وجود دارد که با تعویض صندوق عقب می توان همه آنها را برطرف کرد. به این ترتیب می توانید به راحتی جعبه کلید و ماژول سوکت را از ترانکینگ خارج کرده و در هر کجا که می خواهید دوباره نصب کنید. به طور کلی نصب و راه اندازی هر نوع شبکه با استفاده از داکت و ترانکینگ با سهولت و سرعت بالا انجام می شود. در این روش سیم کشی همزمان سیستم های برق، شبکه های کامپیوتری و سیستم های تلفن و اطفای حریق در مسیرهای مشترک امکان پذیر است.
کف ترانکینگ خواب چیست؟
ترانک خواب یا کفپوش دقیقا همان کاربرد ترانکینگ را دارد اما همانطور که از نامش پیداست روی زمین نصب می شود. این نوع ترانکینگ معمولاً از ورق گالوانیزه سرد و گرم به ضخامت یک یا یک و نیم میل ساخته می شود. عرض تنه کف خواب معمولا بین 10 تا 60 سانتی متر و ارتفاع آن بین 4 تا 15 سانتی متر متغیر است. برای انتخاب تنه مناسب متناسب با نیاز خود باید به سایز آن توجه کنید. البته توجه داشته باشید که اندازه عرض و ارتفاع تنه گاهی به سانتی متر و گاهی به میلی متر بیان می شود. طول تنه نیز به دو صورت دو متری و سه متری تولید می شود. روش نصب تنه روی زمین معمولاً به وسیله پیچ و مهره انجام می شود اما اخیراً تنه کف بدون نیاز به پیچ و مهره در بازار عرضه شده است.

ترانکینگ چه محصولی است؟

۳ بازديد
ترانکینگ 
ترانکینگ محفظه ای برای کابل کشی ساختمان و جایگزینی روش های قدیمی است. در واقع، سیستم‌های ترانکینگ برای حمل جریان‌هایی که از تجمع و ترکیب کابل‌های مختلف الکتریکی به وجود می‌آیند، عمل می‌کنند. این سیستم در ساختمان ها، تجهیزات و ... کاربرد دارد.
 
زیرا ترانکینگ قابلیت پارتیشن بندی درون خود را دارد. آنها به عنوان یک ابزار عالی برای پیاده سازی شبکه های پیشرفته و ساختار یافته در نظر گرفته می شوند. همچنین ترانک ها با توجه به فضای عبور کابل معمولا دارای مکانیزمی هستند که می توان مستقیماً پریزهای برق و برق و کلیدهای مخصوص را روی آن قرار داد.
 
به عنوان مثال، پریز برق، پریز شبکه و پریز تلفن را می توان در داخل ماژول های مخصوص قرار داد و ماژول ها را در بدنه صندوق عقب قرار داد. اما داکت های معمولی در بازار چنین امکانی را ندارند و همانطور که گفته شد فقط برای عبور کابل استفاده می شوند.
 
 
 
 
ترانکینگ یکی از بهترین گزینه ها برای پیاده سازی شبکه های ساخت یافته است. در برخی از تنه ها مانند مارشال از مواد فوق پی وی سی برای مقاومت در برابر ضربه بیشتر استفاده می شود. بیشتر تنه ها از موادی ساخته می شوند که قابل اشتعال تر هستند.
 
برخی از کارخانه ها تنه هایی با ویژگی های خاص تولید می کنند. به عنوان مثال می توان به تنه های آنتی باکتریال، ترانک های پایه و پروفیل های با ظرفیت نامحدود، ترانک های ضد نویز و غیره اشاره کرد.
 
Tranking توزیع سیستم های برق عادی، اضطراری، ups، شبکه های کامپیوتری، سیستم های کم جریان مانند تلفن، اینترکام، سیستم های صوتی و تصویری، اعلام حریق

انواع ترانکینگ را میشناسید؟

۳ بازديد
انواع ترانکینگ
1. ترانکینگ ستون
ترانک ستون بیشتر در اتاق های کنفرانس، کنفرانس ها و محیط های آموزشی و همچنین در فضاهای اداری استفاده می شود. تنه های ستونی در اندازه های مختلف با رنگ های متفاوت تولید می شوند. از Pillar Trunk می توان برای جمع آوری و مدیریت کابل های برق، تلفن و شبکه استفاده کرد. مهم ترین ویژگی این نوع محصولات محافظت از کابل ها در برابر ضربه، پارگی و پوسیدگی، کوتاه شدن کابل های زیر میز و ... می باشد.
 
حتما بخوانید: کابل شبکه صنعتی و تفاوت آن با کابل معمولی
 
2. تنه دفن
برای نصب سیستم های فشار قوی و کم فشار استفاده می شود. این تنه به صورت توکار یا در زیر یک طبقه کاذب قرار می گیرد. در این نوع ترانکینگ هیچ دیدی روی سیم کشی و کابل وجود ندارد. زمانی که این نوع ترانکینگ روی زمین قرار می گیرد، فقط درب جعبه قابل مشاهده است. ترانک دفن دارای جعبه های قابل جابجایی می باشد. امنیت بالا، مقاومت بالاتر نسبت به ترانک های دیگر، افزودن سوکت و کابل به راحتی و تغییر سریع زیرساخت.
 
3. ترانکینگ دیواری
یکی از پرکاربردترین ترانک های دیواری است. زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه اتصال بدنه و ... از جمله لوازم این نوع صندوق عقب می باشد. از این محصولات دیواری در محیط های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می شود. این نوع ترانکینگ در سایزها و رنگ های مختلف تولید می شود. پرکاربردترین سایزهای ترانکینگ دیواری 80*50، 100*50، 150*50 می باشد.

اجرا و نصب و دیگر متعلقات ترانکینگ

۴ بازديد
اجرا و نصب
با توجه به تمام مواردی که تا الان گفتم نصب و راه اندازی ترانک راه حل بهتری است اما با توجه به تفاوت قیمت ترانک و داکت خوب است که برای چند مواقع از داکت استفاده کنید. داکت هم نصب راحت‌تری دارد و هم ارزان‌تر. به طور کلی استفاده از داکت در محیط هایی مانند ساختمان های مسکونی بسیار ارزان تر است.
 
ترانکینگ بر خلاف برخی از داکت ها فاقد چسب بوده و با پیچ و رول پلیت بر روی سطوح نصب می شود.
6. لوازم جانبی و اتصالات
هر برند همچنین لوازم جانبی مختلفی را برای سایزهای مختلف ترانکی که تولید کرده است ارائه می دهد. این لوازم باعث افزایش کارایی صندوق عقب می شود. در ادامه به معرفی این لوازم می پردازیم.
 
لوازم جانبی ترانکینگ و اجزای آن
خب دیدیم که یکی از تفاوت های داکت و ترانکینگ مربوط می شود. تنه فقط یک ظرف و یک کانال نیست، بلکه دارای اجزا و لوازم جانبی زیادی است. در ادامه به بررسی متعلقات ترانکر می پردازیم.
 
بدنه تنه: در شاخه های 2 متری تولید می شود. شیارهایی برای نصب پارتیشن در داخل بدنه تنه ایجاد می شود. تنه ها در سایزهای 50 × 80، 50 × 105، 50 × 150 و 50 × 195 تولید می شوند.
پارتیشن: مسیر سیم برق و کابل شبکه از پارتیشن جدا می شود تا اثر منفی روی هم نگذارند و نویز ایجاد نکنند.
درب تنه: این عضو بر روی هر شاخه از صندوق عقب قرار می گیرد و در دو نوع سخت و نرم تولید می شود. درب نرم از انعطاف بالایی برخوردار است و به راحتی از بدنه جدا می شود.
مسدود کننده (بستن انتهایی): برای بستن ابتدا و انتهای تنه استفاده می شود.
قطعه اتصال: با استفاده از یک قطعه اتصال یا درزگیر می توانید دو تنه را به هم متصل کنید و محل اتصال و محل قرارگیری را بپوشانید.
زاویه داخلی: برای اتصال تنه در گوشه داخلی دیوار استفاده می شود.
زاویه خارجی: دقیقاً مانند زاویه داخلی عمل می کند. با این تفاوت که گوشه بیرونی دیوار را می پوشاند.
زاویه صاف: برای اتصال عمودی دو تنه روی سطح صاف باید از این زاویه استفاده کنید.
بزرگراه: این ابزار در مسیر Trunk انشعاب می کند.
جعبه ماژول: این قطعات بر روی بدنه صندوق عقب نصب می شوند و کلید و پریز را در خود جای می دهند. جعبه ماژول به صورت 2، 4، 6 و 8 ماژول تولید می شود

تفاوت های ترانکینگ و کانال

۴ بازديد
تفاوت کانال و ترانکینگ
در کنار صندوق عقب یک داکت پلاستیکی به نام داکت تولید شده است که بیشتر در محیط های مسقف استفاده می شود. می توانید کابل ها و سیم های موجود را از کانال عبور دهید. بسیاری تفاوت بین داکت و ترانک را نمی دانند، اما در واقع تفاوت های آشکاری بین دو عضو تجهیزات شبکه پسیو وجود دارد.
 
تفاوت کانال و ترانکینگ
1. اندازه
شما می توانید از ترانکینگ برای مدیریت و توزیع کابل های برق، شبکه و تلفن در حجم زیاد استفاده کنید. در حالی که اندازه کانال ها محدودتر است.
 
صندوق عقب لگراند با سایز 195. 50 بزرگترین صندوق عقب موجود در بازار ایران. این تنه دارای بیشترین ظرفیت ورودی برای عبور حجم زیادی از سیم و کابل است. چیزی شبیه به 224 رشته کابل Cat6.
2. مقاومت
بستگی به سازنده دارد. معمولا ترانکینگ مقاومت بیشتری نسبت به داکت دارد. انواع تنه ها هم ضد حریق و هم ضد آب هستند اما این قابلیت در کانال ها وجود ندارد. تنه دانوب یکی از تنه هایی است که این تفاوت را بیشتر نشان می دهد. این ترانکینگ غیر قابل اشتعال بوده و از 15- تا 60+ درجه سانتیگراد مقاومت می کند.
 
3. شبکه، تلفن و پریز برق نصب کنید
این یک مزیت بسیار مهم است که می توان آن را روی صندوق عقب پریزهای برق، تلفن و کلیدهای مخصوص یا پریزهای شبکه نصب کرد. با این کار زیرساخت را منظم و یکپارچه می کنید. این قابلیت به دلیل کوچک بودن کانال امکان پذیر نیست.
 
4. قیمت
قیمت هر متر ترانکینگ حدود 4 برابر هر متر داکت می باشد. علاوه بر قیمت خرید، هزینه نصب و راه اندازی زیرساخت با استفاده از ترانک نسبت به استفاده از داکت بیشتر است. به عنوان مثال هزینه نصب ترانکینگ لگراند از داکت البرز بیشتر است. این تفاوت قیمت را می توان به دلیل جنس و ظاهر بهتر صندوق عقب نسبت به داکت دانست

لوازم جانبی ترانکینگ

۳ بازديد
لوازم جانبی ترانکینگ و اجزای آن
در کنار هر یک از ترانکینگ ها و شاخه های آن می توان گفت که لوازم جانبی مورد نیاز است. این لوازم جانبی توسط سازندگان صندوق عقب برای مطابقت با محصول آنها تولید می شود.
 
لوازم جانبی ترانک چیست؟
بدنه تنه: در شاخه های 2 متری تولید می شود و دارای شیارهایی جهت نصب پارتیشن در داخل می باشد.
پارتیشن: مسیر کابل شبکه و سیم برق از پارتیشن جدا می شود تا اثر نویز کاهش یابد.
درب تنه: درب روی هر شاخه تنه قرار دارد و دارای دو نوع سخت و نرم می باشد. درب نرم بدلیل انعطاف پذیری بالا در مسیرهای نصبی که زوایای زیادی دارد به راحتی شکل می گیرد و نیازی به برش درب نیست.
مسدود کننده: مسدود کننده را بلوک انتهایی نیز می گویند که برای مسدود کردن اولین و آخرین تنه استفاده می شود.
جعبه ماژول: جعبه ماژول در قسمتی از صندوق عقب قرار دارد که کلید و پریز را داخل آن نگه می دارد. 2، 4، 6 یا 8 جعبه ماژول وجود دارد.
زوایای داخلی، خارجی و مسطح: از این قطعات برای پوشاندن قسمت هایی از مسیر نصب ترانکینگ استفاده می شود که با دیوار زاویه داخلی یا خارجی ایجاد کرده یا مسیر حرکت ترانک تغییر کرده است.

مزایای استفاده از ترانکینگ

۴ بازديد
مدیریت و حفاظت کابل: استفاده از ترانکینگ کابل های داخل آن را از پوسیدگی و خوردگی محافظت می کند و عمر مفید کابل را افزایش می دهد. همچنین کابل های داخل ترانکینگ قابل تشخیص و منظم تر است.
ماژولار بودن: صندوق عقب از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و افزایش تعداد پریزها و کلیدها بسیار آسان است. این لوازم قابلیت حرکت بر روی صندوق عقب را نیز دارند.
تنوع رنگ: تنه ها می توانند با دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار شما ترکیب شوند. به عنوان مثال تنه سوپیتا انتخاب بیشتری بین طرح های چوبی سفید و قهوه ای به شما می دهد.
سیم کشی همزمان: گاهی اوقات سیم کشی سیستم برق، سیستم تلفن و سیستم اطفای حریق باید به صورت همزمان انجام شود که با ترانکینگ به راحتی انجام می شود.
نصب پارتیشن: سیم کشی معمولی معمولاً به دلیل تداخل امواج الکترومغناطیسی باعث ایجاد نویز می شود، به خصوص اگر حجم یا تعداد کابل ها زیاد باشد. یک پارتیشن داخل صندوق عقب تعبیه شده است که کابل ها را پارتیشن بندی می کند تا از این اختلال جلوگیری کند و صدا را تا حد زیادی کاهش دهد. به عنوان مثال می توان تا سه پارتیشن روی ترانک البرز سایز 105 × 50 نصب کرد.
تنه چیست؟ ویژگی ها و مشخصات
ترانکینگ در اندازه ها و رنگ های مختلف تولید می شود. هر شرکتی اندازه خاصی تولید می کند و باید گفت که ویژگی های خاصی را نیز برای محصولات خود در نظر می گیرد. به عنوان مثال شرکت لگراند بزرگترین سایز ترانک را تولید می کند یا شرکت اشنایدر یک سری مینی ترانک را به همراه تنه های خود تولید می کند.

ترانکینگ و انواع آن

۳ بازديد
ترانکینگ بسته به جایی که از آن استفاده می شود انواع مختلفی دارد. برای اینکه بتوانید این محصول را از فروشگاه تجهیزات شبکه خریداری کنید، ابتدا باید نمونه های مختلف آن را بشناسید. انواع تنه شامل موارد زیر است:
 
ترانکینگ دیواری: این نوع ترانکینگ بیشتر رایج است و بیشتر در ساختمان های مسکونی، اداری یا تجاری استفاده می شود.
دفن ترانکینگ: به کف ترانکینگ نیز معروف است و بیشتر در سیستم های برق فشار قوی و فشار ضعیف، شبکه ها و تلفن ها دیده می شود و به صورت توکار یا در زیر کف کاذب قرار می گیرد.
ترانک ستونی: این تنه بیشتر در اتاق های کنفرانس و کنفرانس و محیط های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد و در فضاهای اداری می توانید این نوع را مشاهده کنید.
نقش اتصالات در ترانک شبکه چیست؟
همانطور که می دانید با افزایش حجم کابل ها، سازماندهی و مدیریت آن ها بسیار مشکل می شود. اما ترانکینگ این مشکل را حل می کند و کابل ها را می پوشاند. کابل ها به طور مرتب در تنه شبکه قرار می گیرند و همچنین در برابر آسیب های فیزیکی مانند ضربه و فشار بالا محافظت می شوند. روش های کابل کشی سنتی انعطاف پذیری بسیار کمی دارند و همچنین سخت تر هستند اما ترانک جایگزین روش های قدیمی شده و بهترین گزینه برای اجرای شبکه های منظم و ایمن است.

ترانکینگ چیست؟

۴ بازديد
احتمالاً هنگام بازسازی سازه یا کابل کشی کلمه ترانکینگ را شنیده اید و این سوال پیش می آید که ترانکینگ چیست؟ کابل ها در زیرساخت شبکه تجهیزات بسیار مهم و ارزشمندی هستند که می توان از آنها برای اتصال اجزای یک شبکه و انتقال اطلاعات و داده ها بین آنها استفاده کرد. این کابل ها در برابر عوامل محیطی مقاومت ضعیفی دارند و احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است.
ترانکینگ یا ترانک مجموعه ای از محفظه ها و کانال های دربسته و لوازم جانبی آن ها که بیشتر از پی وی سی می باشد اما ترانکینگ از ABS نیز وجود دارد که در برابر آب و آتش مقاومت بیشتری دارد. ترانکینگ در سیم کشی برق، شبکه های کامپیوتری، سانترال ها و یا به طور کلی هر جا که کابل زیادی استفاده می شود استفاده می شود. تنه در بازار در شعب دو متری معامله می شود.